Recensie |‘Brooklyn, een goede film voor een druiligere zondag’

*schoolwerk*

1950; een Ierse jonge vrouw, Ellis, emigreert vanuit een klein bedrukkend Iers dorpje naar New York waar ze in een warenhuis gaat werken als verkoopster in de hoop op een betere toekomst. Ellis heeft het moeilijk in het huis waar ze logeert en haar heimwee zit haar constant in de weg. Totdat ze de Italiaanse Tony ontmoet die het leven in New York een stuk draaglijker maken. Brooklyn, de filmhuis film die voordat hij in Nederland uit kwam al was genomineerd voor een Oscar. Toch leggen we deze film nog eens goed onder de loep, want was de felbegeerde Oscar nominatie wel terecht?

Geweldige cast

Brooklyn, geregisseerd door Nick Hornby, is een traditioneel verhaal zonder veel pieken of dalen. De film wordt echt gedragen door het fantastische acteerwerk. De cast die onder andere bestaat uit Saoirse Ronan, Julie Waters en Emory Cohen, is om door een ringetje te halen. De hoofdrolspeelster, Ellis (Saoirse Ronan), draagt het verhaal echt meesterlijk. Haar ogen weerspiegelen het verhaal. Ze is natuurlijk niet zomaar genomineerd voor een Oscar dankzij haar vertolking van Ellis. Naast de hoofrolspelers zijn de bijrollen ook erg goed gecast, denk aan grote namen als Julie Walters, Jim Broadbent, Emily Bett Rickards, Fiona Glascott. Acteurs en actrices die zeker niet de minste zijn.

De verhaallijnen

Het scenario had wat ons betreft wel wat spannender gemogen. De dood van Ellis haar zus en haar korte vlam met een Ierse jongeman bij haar terugkomst in Ierland, terwijl Ellis ondertussen al getrouwd is met Tony, had beter uitgewerkt gekund voor een film die aangeduid wordt als ‘romantische drama film’.

Hornby heeft het liefdesverhaal tussen de Introverte Ellis en extravagante Tony subliem uitgewerkt. De uiterst charmante Italiaanse Tony veroverd Ellis, letterlijk, en zorgt ervoor dat Ellis zich helemaal kan settelen in New York. De speelse liefde tussen Tony en Ellis zorgt voor een fijne ‘good feeling’ in de film.

De laatste lijn in de film is de transformatie van Ellis. Ellis vertrekt uit Ierland als een onzekere jonge vrouw, iemand die je kan bestempelen als wereldvreemd, maar naarmate de film vordert wordt ze steeds zelfverzekerder en meer een ‘vrouw’. Saorise Ronan draagt haar rol echt fantastisch en deze verhaallijn maakt de film al zeker de moeite waard.

Over de manier waarop de film eindigt is goed nagedacht en het verhaal is op het eind van de film rond en af.

Je begeeft je in de jaren ‘50

De film is opgenomen in Ierland en Canada, niet in New York, maar desalniettemin is de omgeving in de film erg geloofwaardig. Mede door de kostuums, de goede styling en de filmlocaties begeef je je volledig in de charmante jaren ’50. Omdat de film constant schakelt tussen de grote stad New York en een klein bedrukkend Iers dorpje is het van belang voor de film dat de locaties geloofwaardig worden neergezet.

Conclusie

In vergelijking met andere drama films valt het dramagehalte erg mee. Het is een heel traditioneel verhaal dat een beetje door suddert. De cast zet de film echt kracht bij en het goede acteerwerk trek het iets wat saaie scenario recht. De Oscar nominatie voor het acteerwerk kunnen wij zeker plaatsen, maar het scenario springt er niet echt uit.  Brooklyn, een romantische film over een jonge vrouw die op zoek gaat naar haar toekomst in de grote stad. Een goede film voor een druiligere zondag.